SE HIT!

Kika alltid i bloggens högermarginal. Där hittar du alltid något nytt!

15 september 2009

Karin presenterar sig!

Karin Torstensson är mitt namn och jag är 25 år. Jag har precis börjat jobba som skolbibliotekarie och det känns både kul och lite pirrigt.

Vad är det som är så spännande med bibliotek? En del människor jag har träffat på tror att det är trist att vara bibliotekarie, men det är det inte! Det härliga med bibliotek är att man här kan hitta all möjlig information, som att samla hela universum på ett och samma ställe. Jag hittade ett bra citat om detta:

”Där kan jag både fly från verkligheten och lära mig mer om den alltefter vilket humör jag råkar vara på!” (Kristina i En liten bok om kärlek 2008).

Skolbibliotek för mig är en plats för spännande möten, med såväl människor, berättelser som information.

Jag tycker om att läsa böcker, se filmer av olika slag och twista loss till rockabillymusik. Att få tillfälle att måla med akvarell och göra grafiska tryck är också roligt. Jag fascineras av natur- och djurvärlden, där finns massor av finurligheter. Visste ni att det finns en viss lövgrodeart (Phyllomedusa sauvagii) som, från sin egen kropp, gör ett vax som fungerar som solskyddsfaktor? Detta gör att denna groda kan leva där det är varmt och soligt.

Annars kanske jag borde säga att jag har en älskling som jag nu bor tillsammans med.

Några avslutande ord ”Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras” (Chesterton i Gaimans Coraline 2002). Jag har inget emot drakar, utan draken kan här symbolisera vilket hinder som helst tänker jag. Det får mig att känna att allting är möjligt. Och visst är det så?

Inga kommentarer: