SE HIT!

Kika alltid i bloggens högermarginal. Där hittar du alltid något nytt!

31 mars 2008

Välkomna...

...tillbaka till skolan igen efter en påskvecka med snö i pulkabacken!

Hoppas ni är utvilade och pigga! Själv har jag jobbat en del, men också passat på att läsa några nya böcker. Jag kommer att ha bokprat för nästan alla klasser med början nästa vecka. Vem vet, kanske någon kan lockas att bli en bokslukare (om du inte redan är det förstås!).

Jag måste få berätta om en otroligt bra bok jag läste under påsken. Det är en bok jag nästan haft lite dåligt samvete för att jag inte ha läst den tidigare. Boken heter Spelkortsmysteriet och är skriven av den norske författaren Jostein Gaarder. Det är samma författare som skrev boken Sofies värld, som en del av er säkert har läst. Spelkortsmysteriet liknar Sofies värld en del. Gillar du lite kluriga "tankeböcker" är det här boken för dig.




Boken handlar om en kille som heter Hans Thomas. Hans Thomas och hans pappa är på väg genom Europa i bil för att åka ända ned till Grekland i jakt på Hans Thomas mamma. Men på vägen dit händer det mycket konstiga saker. Bland annat får han en bok av en bagare. En bok som på något mystiskt vis verkar vara skriven just för honom. Tänk dig att du fick en bok som beskrev dina innersta tankar och funderingar? Visst skulle det kännas lite kusligt...?

Det här är en bok ALLA borde läsa. För den beskriver svåra frågor på ett enkelt sätt. När man läser den får man hela tiden nya tankar. Ja, jag skulle nog vilja påstår att du blir en bättre människa om du läser boken. Det är både en klurig och mycket spännande bok. Man bara väntar på vad som ska hända härnäst.

Så vad väntar du på?! Låna boken bums!!!

PS. Spelkortsmysteriet lämpar sig för er som är lite äldre...

Inga kommentarer: