SE HIT!

Kika alltid i bloggens högermarginal. Där hittar du alltid något nytt!

27 oktober 2007

Manga!!!

Jo, jag erkänner det. Jag har faktiskt lärt mig att gilla manga. Först tyckte jag det var lite konstigt att läsa serier "bakvänt"; man läser manga bakifrån och från höger till vänster, inte som i "vanliga" serier framifrån, från vänster till höger.

Manga är en japansk serieform som har funnits ganska länge, men det är först de senaste tio åren som mangan har slagit stort i resten av världen. Idag finns det tusentals serier (på svenska är det betydligt mindre, men ändå ett hyfsat utbud), som handlar om allt du kan tänka dig. Det finns verkligen serier för alla!

Om du vill läsa mer om manga kan du göra det här!

En av mina nya favoriter är mangan Hellsing, som handlar om moderna vampyrjägare i London. Serien är både spännande och välgjord, även om den ibland kan vara lite väl våldsam. Att den finns på svenska är ett stort plus!

En varning också: Jag anser INTE att all manga är bra. Jag tycker Ni får testa er fram helt enkelt. Jag köper i alla fall inte in manga till skolbiblioteket, som jag tycker innehåller för mycket strunt (=för mycket våld m.m.).

Sist, men absolut inte minst: ett tips. På mangaböcker finns ofta en åldersrekommendation. Det kan vara bra att känna till, inte minst för föräldrar. Om serien innehåller för mycket våld eller liknande har den ofta en åldersgräns från 15 år.

Inga kommentarer: