SE HIT!

Kika alltid i bloggens högermarginal. Där hittar du alltid något nytt!

11 oktober 2007

Nobelpriset i litteratur

Vem hade kunnat gissa att det skulle bli en 87-årig engelsk tant som skulle få nobelpriset i år? Inte jag i alla fall. Jag tycker ändå att det är kul när de för en gång skulle väljer en författare som är ganska känd - och som faktiskt många läser.

Att Lessing också är rättfram och inte är allas älskling tycker jag bara känns som en frisk fläkt. Lessing sa själv efter att hon fått veta att hon vunnit priset att "Jag har vunnit alla europeiska priser, varenda jäkla ett!"

Själv har jag bara läst en bok av Doris Lessing, Staden med fyra portar. Boken är en Science Fiction-skildring av en framtidsvärld, som är allt annat än trevlig. Läsvärd, men kanske inte förstahandsvalet för en kille eller tjej på mellanstadiet...

Inga kommentarer: