SE HIT!

Kika alltid i bloggens högermarginal. Där hittar du alltid något nytt!

10 september 2007

En helt "vanlig" arbetsdag...

Efter att ha jobbat som bibliotekarie på Lillestad i nästan en månad kan jag börja sammanfatta vad jag kommer att pyssla med det närmsta läsåret. Eftersom biblioteket inte är "klart" ännu testar jag mig fram så länge. Det känns ändå rätt bra; jag är ny så jag behöver tiden att sätta mig in i allt...

I alla fall: Så här kan en normal arbetsdag se ut som:

08.00 Öppnar dörrarna till biblioteket, ropar hej åt ett antal elever och lärare, slår på datorn. Läser dagens mailskörd, tömmer mitt postfack.

08.45-09.30 Besök i biblioteket av förskoleklassen. Drygt 20 härliga ungar, som alla sköter sig föredömligt. Jag lär dem lite "bibliotekskunskap". Jag visar dem bl.a. hur man inte ska göra i biblioteket. Något de skrattar högljutt åt.

09.30-09.45 Fika. Samtalar med några lärare och bibliotekspedagogen Lisbeth. Hemskt hög ljudnivå. Ibland undrar jag om det inte är högre ljudnivå i lärarrummet än i det mest högljudda klassrum...

09.45-10.00 Fortsätter samtalet med bibliotekspedagogen. Det är mycket som ska spikas inför eftermiddagens personalkonferens.

10.00-10.40 Besök i biblioteket av en mindre grupp elever. Trevligt, småpratar och ger lite tips. Finns tillhands. Några elever kan ingen svenska, så jag försöker lite på engelska. Alla lämnar glada biblioteket. Det känns som om jag nått fram till dem.

10.50-11.20 Ännu en grupp som vill låna böcker. Mycket småprat, alla vill ha hjälp samtidigt. Det funkar inte, jag ber dem vänta på sin tur. De flesta förstår, en del sätter sig ned och börjar förstrött bläddra i en bok. Alla får hjälp, alla går ifrån biblioteket med minst en bok i handen. Glada hejdå-rop hörs då de är på väg ut.

11.20-11.45 Snabb lunch. Går i snabb takt iväg till matsalen. Tar min mat, sätter mig och äter. Småpratar lite med några lärarkollegor.

11.50--12.50 Snabbt iväg. Ska hålla i en föreläsning om Linné för en klass. Jag får in både föremål och IT-projektor. Kommer igång. Glada, entusiastiska elever ställer frågor. Tiden rinner iväg. Får ta det sista i hast. Känns som en lyckad stund. Kul att vara något mer än "bibliotekarien" ibland. Nyttigt också för alla elver att se mig i en annan roll.

13.20-14.00 Elevgrupp på besök i biblioteket. De har läraren med sig. Lånar, pratar, frågar om foton som hänger vid disken. "Jo, det är mina barn och min fru", svarar jag. "Jaså", säger de glatt. 40 minuter går på ett ögonblick.

14.10-14.30 Ny klass på besök i biblioteket. De vill ha särskilda författare. Har inte allt inne, men beställer. De flesta är glada och pigga, en del vill inte eller kan inte hitta någon författare de vill läsa. "Det finns ju inga böcker här", är ett vanligt svar från den kategorin. Jaså, säger jag och pekar bland hyllraderna...

15.00-16.00 Personalkonferens. Presenterar min idéer kring skolbiblioteket. Alla lärare låter väldigt positiva. Härligt med stöd! Det här känns så inspirerande!

16.00-16.30 Tömmer bokinkastet, återlämnar och ställer upp böckerna. Det går snabbt. Låser dörren, rusar ut för att hinna med bussen in till stan. Tar tåget hem.

Tja, så här brukar dagarna se ut. Fullbokat, men väldigt kul! Ibland känns det som om veckan knappt börjat förrän det är helg igen...

Inga kommentarer: